سید محمد ناصر تقوی:

اسلام اروپایی، اسلام در اروپا


عصر اندیشه 1396/10/03 03:50:22 عصر

حجت الإسلام دکتر سید محمد ناصر تقوی دکترای اندیشه سیاسی از دانشگاه امام صاد ق(ع) دارد و سطوح عالی حوزوی را نیز در حوزه علمیه قم طی کرده است. وی تا پایان سال 1382 علاوه بر پژوهش و تدریس در دانشگاه، به همکاری علمی با مراکز تحقیقاتی و عضویت در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اشتغال داشت. از سال1383 به کشور آلمان عزیمت نمود و فعالیت های تبلیغی خود را به عنوان معاون مرکز اسلامی هامبورگ آغاز کرد و طی سالهای حضور در این کشور عهده دار سمت های گونا گونی همچون نایب رئیس و عضو هیأت مؤسس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه، مدرس و رئیس آکادمی اسلامی و نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان آلمان بود. وی هم اینک عضو هیأت علمی انستیتو الهیات صلح آلمان و عضو شورای نظارت و داوری اتحادیه علمای شیعه است. دکتر تقوی تا کنون چندین جلد کتاب و نیز تعداد زیادی مقاله و پژوهش علمی را در موضوعات سیاسی و الهیاتی به رشته تحریر درآورده است. تجربیات ارزشمند حضور تقوی در آلمان و دیگر کشورهای غربی، بهانه ای بود تا با وی درباره وضعیت دینداری و جایگاه اسلام در اروپا به گفتگو بنشینیم که در زیر گزیده آن آمده است.


🔸️اسلامِ اروپایی، نه اسلام در اروپا🔸️
اهمیت مخاط بشناسی برای تبلیغ اسلام در جوامع غربی

🔹️موضوع یوربیا در ذیل همان القائات اسلام هراسانه مطرح می شود که می‌خواهند اسلام را به عنوان خطری برای جوامع اروپایی نشان دهند. البته خود مفهوم عربی شدن اروپا  نمی تواند چندان صحیح باشد. زیرا از کل جمعیت مسلمانان اروپا عده زیادی پاکستانی، ایرانی، ترک، افغان و... هستند.  لذا این ایده که توسط افرادی مانند برنارد لوئیس مطرح شد، اساساً ناشی از یک رویکرد بدبینانه و منفی و زنهاردهنده نسبت به مسلمانان بود.

🔹️سکولاریسم لزوماً به معنای ضدیت با دین نیست و نباید چنین پنداشت که جوامع غربی کاملاً دین زدایی شده اند. همچنان بسیاری از اعیاد و مناسبت ها و سنت های جوامع غرب مسیحی صبغه دینی دارند.

🔹️می‌شود عناصر فرهنگیِ عربی، هندی، آفریقایی و.. را که لزوماً ربطی به حقیقت اسلام ندارد، کنار گذاشت و همان اسلام اصیل و حقیقی را حفظ کرد و آن را متناسب با جامعه اروپایی ارائه داد.

🔹️ما در سطح کلان یک استراتژی حساب شده با برنامه و منسجمِ تبلیغی سراغ نداشتیم و نداریم. کارهای موفقی هم که تاکنون انجام شده، تک مضراب هایی بوده که بعضاً قائم به افراد و شخصیت ها بوده و استمرار نیافته است و برخاسته از یک استراتژی جامع نیست.

جهت خرید نسخه الکترونیک شماره ۱۵، اینجا را کلیک کنید.

تاریخ :

1396/10/03 03:50:22 عصر

به اشتراک بگذارید :


نظرات : 0

ماهنامه شماره 17
ﺳﻪشنبه , 23 مرداد 1397 , 13:47