نرگس آبیار:

گذر از تشویش به تثبیت


عصر اندیشه 1396/10/03 11:04:29 صبح

هنگامی که در ژوئیه 1975 نخستین گردهمایی بین المللی زنان سینما گر در ایتالیا با حضور اندیشمندی چون سوزان سانتاگ برگزار شد، دیگر نقش زنان در سینما به شکلی قدرتمندانه به رسمیت شناخته شد، هرچند همچنان در قلب سینمای هالیوود شاهد اعتراضات زنان سینما گر نسبت به نابرابری جنسیتی هستیم. اما در سینمای ایران طی سالهای متمادی، چگونگی و میزان نقش آفرینی زنان محل بحث و تردید بسیاری بوده است. گفت وگوی عصراندیشه با نرگس آبیار، از فیلم سازان نسل تازه بانوان سینمای ایران، گذری به سالهای عبور از تشویش به تثبیت دارد و نگاهی به سال های پس از شکوفایی انقلاب اسلامی و نقش این اتفاق در شکل گیری مسیری تازه و متفاوت برای زنان سینما گر ایرانی خواهد داشت. نرگس آبیار در گفت وگوی پیش رو فارغ از هرگونه محافظه کاری، از نگاه خود در سینما می گوید و بحث های متفاوتی را مطرح می سازد که برای مخاطب تازگی خواهد داشت.

 

گزیده مطالب گفت وگوی عصراندیشه با نرگس آبیار

🔸️جایگاه زن و نگاه زنانه در سینمای پس از انقلاب🔸️

🔺️در سینمای قبل از انقلاب نقش های زنان محدود می شد به زن هایی توسری خور داخل خانه و یا زنانی که تزئینی یا کابار ه ای
بودند!
🔺️بعد از گذشت این همه سال و غلبه پیدا کردن تکنولوژی که باعث سهولت فیلم سازی شده است، باز هم محدودیت برای فعالیت فیلم سازان زن وجود دارد و ما باید خیلی بیشتر از مردان تلاش کنیم تا خود را ثابت نماییم.
🔺️انقلاب باعث شد توازن مناسبی در سینما پیدا شود و شرایط برای زنان بهتر شود.
🔺️مردسالاری فقط مختص کشور ما نیست و ما حتی در کشورهایی که داعیۀ دموکراسی دارند نیز شاهد مردسالاری هستیم.
 🔺️همیشه نمی توان از من انتظار داشت که درباره یک موضوع و ژانر فیلم بسازم و با یک نگاه در سینما رفتار کنم. به همین دلیل بعد از ساخت «شیار143» رفتن سراغ فیلم «نفس» می توانست یک خودکشی باشد و ریسک خیلی بزرگی بود.
🔺️خیلی اعتقادی به این که یک فیلم ساز باید صاحب سبک باشد، ندارم و معتقدم ا گر بگوییم یک فیلم ساز، صاحب سبک است، این نقطۀ ضعف او به حساب می آید زیرا مدام دارد یک سبک و فرم را تکرار می کند و در داخل فیلم هایش می ر یزد.
🔺️محدودیت برای حجاب باعث خلاقیت فیلم سازان شد و اتفاقات خوبی را رقم زد، مثلاً من هیچ وقت صحنۀ زیبایی از فیلم «باران » را فراموش نمی کنم که دختر افغانی دارد موهایش را شانه می کند و ما سایۀ او را روی دیوار می بینیم و این خیلی تأثیرگذارتر است.
 🔺️وقتی یک سری معضلات اجتماعی در کشور وجود دارد، فیلم ساز نمی تواند سکوت کند و نیاز است از طریق ابزاری که دارد عکس العمل نشان دهد و حال ممکن است از آن تعابیر مختلف سیاسی هم بشود اما باید دانست که رسالت سینما همین است.

جهت خرید نسخه الکترونیک شماره 15، اینجا را کلیک کنید

تاریخ :

1396/10/03 11:04:29 صبح

به اشتراک بگذارید :


نظرات : 0

ماهنامه شماره 16
یکشنبه , 03 تیر 1397 , 09:39