ماهیت رانتی علوم انسانی در ایران

انتقادهای دانشگاهیان به ضعف مدیریت پژوهش در کشور ادامه دارد


عصر اندیشه 1394/11/05 02:40:28 عصر

.

عادل پیغامی استاد دانشگاه امام صادق روز 25 مهر 1394 با اشاره به راهکارهای تحقق علوم انسانی اسلامی در سطح نظام آموزشی و جامعه گفت: تولید علم بدون پژوهش معنا ندارد و تا این حد از بحث امری بدیهی است که پژوهش جایگاهی بنیادی را در سیر تولید علوم انسانی   اسلامی دارد، اما آنچه که لازم است در بحث تولید علم مد نظر قرار دهیم، مساله‌ای است که شاید بتوانیم آن را «مدیریت عرصه پژوهش» نام بگذاریم. اگر در پی تولید علم آن هم در علوم انسانی  اسلامی هستیم، قاعدتاً باید پژوهشگران متناسب با این هدف را داشته باشیم که در حال حاضر خیلی محدود و به‌ندرت از آن برخورداریم. این مساله اهمیت دارد که پژوهشگرانی را تربیت کنیم که در حوزه علوم انسانی  اسلامی مهارت‌های لازم را داشته باشند.  
از طرفی خدمات پژوهشی فهرست بلند و بالایی دارد که به علت ماهیت رانتی علوم‌انسانی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، آمار و اطلاعات به پژوهشگر علوم انسانی نمی‌دهند و اساساً این اجازه داده نمی‌شود که مساله‌ محور وارد موضوع شویم. بنابراین، طبیعی است که وقتی به مسائل کاربردی علوم انسانی نتوانیم ورود کنیم در رویکردهای کلی باقی می‌مانیم. ممکن است محقق تئوری‌های بسیار درست و صحیح، مملو از صدق تولید کند، اما اگر این تولید به زبان و گفتمان تخصصی مردم نرسد و اشاعه نیابد در این‌صورت علم نیست و این مساله در مورد همه علوم صدق می‌کند. ما می‌بینیم که بسیاری از تئوری‌ها در مقالات مانده‌اند و اشاعه نیافته‌اند.

 

 

عصراندیشه، شماره9، صفحه 10

تاریخ :

1394/11/05 02:40:28 عصر

نویسنده :

عصر اندیشه

کلیدواژه ها :

عادل پیغامی - عصر اندیشه -دانشگاه امام صادق

به اشتراک بگذارید :


نظرات : 0

ماهنامه شماره 17
پنجشنبه , 25 مرداد 1397 , 01:00